Na scéne sa sedí jeden a pol minúty

hra-lasky-a-nahody

zdroj: DJGT. Foto: Braňo Konečný

„Je Hra lásky a náhody naozaj len hrou lásky a náhody?“ nad metaforou srdca sa zamýšľa tvorivý tím Divadla J. G. Tajovského vo Zvolene. V piatok 20. apríla sa splietli po prvý raz nitky nehy v novej inscenácii. Mladá krv koluje v žilách dramaturgičky Saši Sarvašovej: „Preklad Marivauxovej predlohy z 50 rokov je archaický a nepoužiteľný, bol však podnetom k samotnej inscenácii.“ Text bolo potrebné výrazne upraviť. Najväčší zásah si vyžiadal rokokový záver hry. Žeby sme sa smiechu predsa len nedočkali? Citujúc slová scénografa Toma Cillera „Kvôli tomu poslednému výstupu inscenujeme túto hru“, si dovolíme tvrdiť, že divák sa na hru pozerá cez posledný výstup. Cillerova scéna nejde príbehu napriek, ale naopak podčiarkuje jeho kvality. Na javisku nie je ani jedno miesto na sedenie. Keby sa pochybovačne neozval Michal Ďuriš, uveríme tomu, že všetci herci počas predstavenia stoja: „Herci sa predsa len dvakrát posadia. Môj ´výstup sediaceho´ trvá asi minútu a pol.“

Téma odveká  predznamenáva úspech a veští budúcnosť mladému začínajúcemu režisérovi Tomášovi Roháčovi. Sám režisér o sebe hovorí, že najradšej pracuje s klasickým a dobrým textom, lebo v ňom možno nájsť všetko. Opäť siahame po klasike. Nájde sa ale azda niečo lepšie? „V dobe, keď zápasíme s primitivizmom, je evidentné, že sa z divadla vytráca to príjemné, vznešené, filozofia života, ktorú má divadlo v sebe niesť.“ Nastoľujeme otázku, kam smeruje divadlo? „Neviem odpovedať, čo nás čaká. Len dúfam, že to bude vnútorná renesancia divadla.“

Ľúbostný príbeh je postavený na situačnej komike vyplývajúcej zo zámeny postáv. Repertoár divadla tak opäť precvičí pľúca divákov a smiech sa stane kráľom javiska. „Divadlo JGT má vo svojich radoch výborných zrelých hercov, ktorí sa prelúskali mnohými inscenáciami. Divácke oko si však zaslúži vidieť aj zmenu, a preto sme so súhlasom vedenia oslovili k spolupráci hostí, ktorých domáce publikum pozná skôr z iných javísk,“ hovorí režisér o spolupráci s Oldom Hlaváčkom v postave Orgona. Nová tvár sa objavuje aj v Harlekýnovi. Veselým šviháctvom ho dokonale zosobnil výrazný typ Tomáš Mischura. Absolvent Akadémie umení v Banskej Bystrici hráva na doskách banskobystrického Bábkového divadla na rázcestí a vlani získal ocenenie DOSKY 2011 v kategórii objav sezóny.

Fotografie – zdroj: DJGT. Foto: Braňo Konečný

Článok. Monika Necpálová.

Sledujte ZV-podujatia.com na FacebookuGoogle+ a Twitteru

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.